Despre tiganul din mine, etica si esecuri

27 Mar

Ieri am fost invitat la o intalnire super-tare. A vorbit Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu seful de la BitDefender, o distinsa doamna din mediul de afaceri, Oana Marinescu si eu. O intalnire despre etica – mai multe detalii pe http://www.umanager.ro.  Aici discursul meu.Am folosit termenul de tigan pentru a sublinia stridenta – in mod normal as folosi termenul de rom. Cam 200 de participanti.

….

De ce sunt aici … nu sunt nici sef de banca, nici persoana publica, nici prieten cu politicieni sus-pusi, nici bogat, nu am scris nimic super important si as mai putea sa insirui vreo cateva zeci de motive de ce nu ar trebui sa fiu aici.

De ce cred ca sunt aici ? Pai in primul rand pentru ca sunt tigan.

Da bine in intalniri.

Un alt motiv ar putea fi ca m-ar fi recomandat Aspen Institute.

Asa am inceput si cu Aspen.  Tigan care da bine. Probleme cu tiganii in Romania– presiune Americana – trebuia sa dea bine la raportare – deci am fost trimis la un seminar Aspen in Wye.

Frumos tare. Inceputul a fost cam greu – lumea se prezenta cu nume-functie – plus universitatea pe care au absolvit-o.

Harvard –sefa la Microsoft, Cambridge – vice-presedinte, Oxford vice-premier , Harvard sef la CIA, Harvard, Harvard, Columbia – s-au facut niste fete cand a zis omul Columbia de am fost sigur ca nu sunt singurul tigan, Harvard, Harvard…University of Craiova. Is it an Ivy League ? Nope Daewoo League am zis. Nu a ras nimeni.

M-am imprietenit cu un investitor chinez de dreapta rau si mai inconoclast decat mine. Jucam ping-pong. L-am rupt – eu am facut sport ca ne dadeau ciocolata in timpul lui Ceasca daca ne duceam la sport – ciocolata era o imbunatatire semnificativa a celeilalte optiuni de desert pe care o aveam – paine cu zahar. Chinezul mi-a mai omorat un stereotip – nu avea nicio treaba cu paleta de tenis.

Asta zice – bai ce vorbim noi aici de etica si societate buna sunt vrajeli de discutat intre oameni bogati, super bine educati si cu burtile pline cum suntem noi. M-am gandit sa il intreb cine sunt noi ca nevasta-sa nu era acolo dar am zis sa nu ii stric omului buna dispozitie.

Am facut pariu ca nu e asa si ca ar putea functiona ceea ce discutam despre societate buna si la nivel de ghetou. Asa am inceput sa lucrez cu pusti intr-un dintre cele mai rau famate ghetouri din Bucuresti. Am castigat pariul.

Sa am vreun talent ?  Ar putea fi un alt motiv pentru a fi aici.

Sunt un afon functional , dansez ca o cizma, nu stiu nimic despre medicina naturista si sunt destul de obsedat de matematica fara insa a fi talentat la matematica.Partea de ghicit , romantism  sau cai -nu ma pricep. Deci ca tigan stereotipic nu prea am talente.

Talentul meu principal cred ca este sa o dau in bara. Am dat-o in bara de sute de ori. Am un talent aproape exceptional in a strange esecuri.

Vin dintr-o familie super saraca. Tatal meu a fost un alcolic care nu a fost nicicand interesat in altceva inafara de adictia lui. Mama –tiganca, dintr-o familie mare care traia in bordei. O femeie senzationala care a sperat ca scaparea ei va veni dintr-o casatorie cu clasa superioara – cu un roman. Nu a prea mers. Esecul nu a fost numai al ei. A fost si al meu. Am fost tot timpul fiul tigancii.

Cand ne-am mutat in bloc – singurii tigani in bloc – copii nu au vrut sa se joace cu mine. Tigan paduchios. Mama ma spala in fiecare saptamana cu gaz. Stergea si mobila cu gaz.  Si podelele le spala cu gaz. Ca sa luceasca. Probabil de asta am parul asa lucitor.Nu stiu pe nimeni mai obsedat de curatenie decat mama. Apartamentul si mobila din Craiova ar putea fi cea mai buna reclama la RomPetrol.  Pute a gaz de te trazneste si acum. Nu primim fumatori in casa nu ca suntem health-conscious, ci din motive practice – evitam posibilitatea foarte ridicata de altfel de incendiu.

Primul meu esec spectaculos a fost in clasa a 2-a. Credeam ca sunt cel mai tare din clasa. Am fost propus pentru functia de stegar. Pe care am pierdut-o urat la alegeri.

In clasa a 4-a au fost alegerile pentru comandantul clasei. Am castigat.Colegii mei au crezut ca sunt cel mai bun. Am fost super fericit pana in pauza cand din greseala mi-am auzit invatatoarea discutand cu o alta invatatoare pe hol.

Zicea – auzi, mai, tampitii mei l-au ales pe tiganul ala ca sef de detasament in loc sa o aleaga pe fica lui Xulescu – profesorul universitar. Ce dracu ii zic eu omului aluia ?

Vecinii nostri erau de treaba. Cum eram super saraci mama a decis sa facem un tarc cu gaini in fata blocului. A facut rost si de un cocos. Nu imi amintesc un cocos sa cante mai strident. Vecinul de deasupra noastra era singurul pe care il auzeam ca si cum ar fi locuit cu noi. Ne iubea. Zicea dulceturi despre cocos, antonescu si deportarea la Bug foarte des.

Mama facea sapun in fata blocului. Am facut si o afumatoare. Cort nu am pus dar cred ca vecinii asteptau cu nerabdare caii si carutele – poate poate om pleca.

Cand eram adolescent, eram dragutel. Un pic de vedeta caci jucam baschet in echipa scolii si eram si in clasa cea mai buna din liceu. Citeam mult si aveam par. Un pic exotic.

Prima mea incercare sa aduc acasa o fata a esuat lamentabil. Am venit cu ea pana in fata usii. Nu am avut cheie si am sunat la usa. A deschis mama.

Fata a incremenit. Mama – o doamna – ne-a lasat sa dezbatem. Ma intreaba fata –

Aici stai ?

Eu – da – aici ?

Nu se poate ?

Eu- bai sunt sigur ca aici – oi arata eu prostut dar sigur stiu unde stau.

Si aia care a raspuns la usa cine e ?

Mama – zic eu

Nu se poate

Bai macar pe maica-mea ar trebui sa o cunosc, nu crezi ?

Pai e tiganca .

Si eu ce crezi ca sunt suedez deghizat ?

O relatie care a esuat lamentabil. Am avut cateva zeci de experiente similare.

Ca pusti mi-am dorit tare mult sa fiu super fotbalist. Sa joc in nationala. Am esuat.

Apoi ca adolescent mi-am dorit sa joc baschet la nivel inalt. La 1.73 nu prea a iesit mare lucru; nimeni nu a prea vrut sa ma ia in echipa.

Esecuri – multe multe . Relatii personale, in cariera, in sport si cam oriunde va puteti imagina.

Esuez, s-ar putea zice, cu entuziasm, in fiecare zi. O sa va dau cateva exemple si, ca sa fiu inclusive, il includ si pe Mr Van Groeningen, aici de fata.

Am esuat sa il conving sa se implice intr- o initiativa care cred ca ar fi senzationala pentru imaginea bancii, pentru pustii cu care lucrez eu in ghetou si pentru Federatia Romana de Fotbal.

Am esuat sa conving doua borduri in care era si el, ca as fi un candidat bun pentru o bursa super tare in state si ca as putea sa fiu membru al altui bord.

Nu va spun de cate ori am esuat ca tigan sa fiu angajat. Vorba unui fost ministru de externe care mi-a spus exasperat la un moment dat ca daca as tacea pe chestia de tiganie as fi ajuns mult mai sus. Am stat tot timpul la parter – noi tiganii avem mare frica de cutremure.

Deci de ce cred ca sunt azi aici. Pentru ca am esuat, si am esuat, si am tot esuat. Si asta m-a facut sa ajung aici.

Mama a ajuns sa fie cea mai populara femeie din bloc. Facea sapun la toata lumea, afumam porcul la tot blocul si cam orice gateala mare in bloc inca e supravegheata de ea. Continua sa spele obsesiv scarile blocului si a pus gresie in beci.

Joc cam o data pe luna fotbal cu o parte din fosta echipa de aur. Nu sunt cel mai slab de pe teren. Cativa dintre ei ma ajuta cu copiii din ghetou cu care lucrez. Am convins FRF-ul sa faca lucruri pe care putini si le-ar imagina posibile – implicare sociala pe care multi dintre cei mai buni dintre noi nu au facut-o vreodata.

Joc baschet cu mare placere. Si am jucat cu cei mai buni doi jucatori romani (femeie si barbat) in ghetou, in Ferentari. Am adus o parte din echipa nationala in Ferentari. Joc din cand in cand in sala Federatiei Romane de Baschet cu fosti jucatori.

Am stat langa Michael Jordan. Si langa Blair, si langa Michael Johnson. Nu in acelasi timp. Am dat mana cu Mandela si Albright. Il stiu bine pe presedintele Comisiei pentru premiul Nobel, am vorbit in conferinte langa castigatori ai premiului Nobel pentru literatura si pace si as putea sa ma dau mare cu inca o gramada de nume de felul asta. Dar nu vreau sa fiu tigan strident astazi.

Am castigat premiul UNICEF pentru 2012 si o sa primesc un premiu European pentru realizari blabla in Aprilie.

Am ajuns sa moderez seminarii Aspen pe filozofie politica.

Am facut cateva lucruri foarte bune in ghetou. Am schimbat viata la cateva sute de copii.Am reusit sa conving o multime de oameni si institutii sa ma ajute cu ceea ce incerc sa fac.

Conteaza toate aste – nu prea mult.

Ce conteaza pentru mine ?

Ca nu am reusit sa il conving pe Van Groeningen si altii  sa ma asculte pe partea cu federatia de fotbal si cu ghetoul. Pe partea de sport si educatie.

Ca, desi am moderat cateva generatii absolut fabuloase de young leader-si la Aspen, nu am reusit sa fiu implicat in o schimbare semnificativa la nivelul societatii romanesti.

Ca, desi sunt publicat in unele din cele mai bune publicatii europene, nu am reusit sa schimb modul absurd in care functioneaza fondurile structurale europene.

Ca nu am reusit sa transform ceea ce fac in ghetou intr-o practica mai extinsa si sistemica.

Ca nu reusesc sa schimb seminficativ comunitatile rome si nici anti-tiganismul din societatea romaneasca.

INCA. INCA nu reusesc toate astea. Dar ma chinui sa o fac. Ma chinui sa imi opresc tendinta de a cere sa faca altii ceea ce as putea sa fac si eu. Sa dau vina pe politicieni, coruptie , rasism, sistem sau orice imi este mai comod.

Nu sunt convins ca ceea ce fac intra intr-un sistem etic bun. Dar ma straduiesc sa il fac mai bun. In fiecare zi.

Si, desigur, am reusit sa dau cu capul intr-o gramada de ziduri si sa am niste super cucuie.Si niste super prieteni care ma lasa sa le zic bai si fah. Sunt si avantaje in a fi tigan.

 

 

204 Responses to “Despre tiganul din mine, etica si esecuri”

  1. leca March 28, 2013 at 6:28 am #

    revin
    comentariul meu se refera la acel cetatean f priceput la electronica

  2. mugur varzariu March 28, 2013 at 7:17 am #

    bai…cum dau eu de tine? pentru ca ma zbat sa caut romi inteligenti si esuez mai lamentabile decat tine…iar cand gasesc cate unul mai inteligent nu are coloana vertebrala ca 99,9% dintre romani…si nu vorbesc aici de oamenii din ghetouri…aia sunt fratii mei si sunt perfecti…ci de liderii formali si informali ai romilor…asa ca pune mana si cauta-ma ca sa vedem si cum reusim sa esuam impreuna, ca eu de unul singur m-am cam saturat…

  3. Cristina Tirulnic March 28, 2013 at 7:39 am #

    Mi-a fost cam greu sa ajung la finalul comentariilor! 🙂

    Valeriu, am fost in sala si cred ca ne-ai impresionat prin simpltate, naturalete, autenticitate, umanism.

    Sunt sigura ca multi dintre cei care am fost in sala vom veni catre tine in urmatoarea perioada intr-un fel sau altul.

    Bafta in continuare!

    Cristina

  4. Sportlogic March 28, 2013 at 7:50 am #

    Reblogged this on Sport – Istorie, Cultura, Societate and commented:
    Uu articol postat pe blogul unui tip despre care nu stiam ca exista. Am preluat articolul (face parte din conditiile de utilizare ale platformei wordpress) pentru ca autorul descrie o simptomatologie generalizata la scara intregii societati civile si doar gradul de gravitate sau acutizare este diferit.

    As avea o singura mentiune sau intrebare; de ce neaparat baschet sau fotbal (!?) pura coincidenta sau pentru ca sunt sporturile in care se castiga cel mai bine?

    In rest un articol “placut ochiului”, un stil relaxat, aerisit si colorat bine susinut de un umor la fel “gustos” dar fara nici o urma de agresivitate, talent in penita si bine inteles o istorie interesanta, ba chiar frumoasa!

    Ma oftica ca fiecare trebuie sa ne luptam in coltul nostru si ca cei care ne-am fixat directii sau ma rog scopuri asemanatoare in viata, nu reusim sa ne dam mana. Eu doresc sa-i fac lui Valeriu Nicolae o propunere pentru rugby si am mai avea si alte proiecte mai complexe, daca Domnia Sa va fi interesat sa discute cu noi…

    • Sportlogic March 28, 2013 at 8:16 am #

      aplicatia ta de comentarii a preluat draftul. Din graba mi-am scapat buricul (degetelor)… intre taste… de aia nici nu mi-au iesit vreodata bine solfegiile la acordeon. Intotdeauna scoteam note corcite, apsam intre! – dupa cum vezi am rebloguit “povestea” ta frumoasa… Nu am gasit alta maniera sa-ti pun intrebarile si sa-ti propun sa ne intalnim decat prin comentarii, intrucat nu ai nici o forma de contact pe blog – aici vei gasi comentariul precedent periat si linkul catre povestea ta – http://sportlogic.wordpress.com/2013/03/28/3051/

      • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:29 pm #

        multumesc

      • Sportlogic March 28, 2013 at 5:49 pm #

        nu trebuie sa-mi multumesti; nu ai pentru ce…as vrea sa retii doar ca ai putea sa te gandesti si la optiunea rugby – nu-i va costa nimic pe copii, avem tot ce ne trebuie…daca nu-i convingi pe toti, cel putin cei pe care-i vom castiga de partea noastra, ii putem orienta spre alte cluburi

  5. freez March 28, 2013 at 7:53 am #

    eu sunt rasist. recunosc, si o zic pentru ca nu am cunoscut niciodata, in toata viata mea, tigan corect. din ce scrii tu aici, si am tinut sa citesc totul tocmai pentru ca inca sper sa nu fiu atat de ignorant incat sa ii bag pe toti in aceeasi oala…pari a fi un specimen unic. felicitari!
    nu imi schimba articolul asta cu nimic felul in care interactionez eu cu tiganii, dar ma face sa cred ca inca mai exista speranta. poate in cateva generatii, vor gandi mai multi ca tine…si voi reusi sa imi schimb parerea inainte sa ies la pensie…sau mai rau.keep up your good work!

  6. Elena March 28, 2013 at 7:58 am #

    Mult succes iti doresc in ceea ce faci! Pentru EU de mai sus: traind nu in Romania, pot garanta ca diferenta dintre romani si tigani nu sta in tonul vocii in public, educatia lipseste intr-o mare parte din cetatenii romani, dincolo de etnie. Personal, cel mai mult ma deranjeaza lipsa de igiena la tigani. Sau asta e primul impact.
    Ca si mama insa, primul instinct ar fi sa le iau copiii tiganilor, si i-as lua cu placere la mine acasa, deci nu e o chestie de rasism. Pur si simplu nu cred in posibilitatile unei societati lipsite de etica de a se adapta la restul lumii. Nu ca universul ar fi plin de morala, dar daca educi copiii sa fure si sa insele, e putin probabil sa faca alceva. Cred ca e un sistem care se autoalimenteaza.
    Si nu vreau sa zic ca rasismul nu exista, sau ca nu e o problema. Sau ca romanii ar fi usor de educat in privinta asta, desi au manifestat o deschidere exagerata in privinta muzicii tiganesti 🙂 insa societatea rom poate fi schimbata doar din interior. Probabil esti persoana potrivita sa aduci schimbari si iti urez sa functioneze.

    • mihaela d. March 28, 2013 at 5:02 pm #

      Femeie,nu intelegi nimic din tot ce a spus atat de clar si emotionant omul ala mai sus! ti-ai pus problema cum e sa traiesti in saracie incat “igiena” sa fie ultimul lucru la care te mai gandesti? esti atat de limitata ca nici nu-mi vine sa iti mai dau si alte argumente.

      • Erasmus June 30, 2014 at 6:33 am #

        ce are saracia cu igiena? daca mama lui Valeriu, saraca lipita, a putut sa tina casa curata, de ce altii e musai sa puta de la o posta? tine de obraz, nu de bani.

  7. Ana-Luana Stoicea-Deram March 28, 2013 at 8:08 am #

    va felicit pentru ce ati realizat, pentru curajul de a continua. Si va multumesc (un pic egoist) ca imi confirmati ideea ca daca cineva, apartinind in mod deliberat sau impus, unei comunitati, vrea sa faca altceva decit se asteapta oricine din partea membrilor acestei comunitati, poate reusi. Ce mi se pare foarte important, in ceea ce faceti, e sa aratati toate obstacolele care exista pentru a iesi dintr-o perceptie cliseistica, care din pacate convine multora, si de multe ori, chiar instantelor care ar trebui sa sustina actiuni ca ale dumneavoastra (da, si eu ma intreb de ce fondurile europene nu sunt cheltuite mai cu cap…). Curaj pe mai departe!

  8. Emma Hudterson March 28, 2013 at 8:25 am #

    Minunata scriere. Literatura este vocatia dumneavoastra. Sa nu va indoiti nicio clipa de asta.

  9. Luş March 28, 2013 at 8:44 am #

    Mi s-a ridicat părul pe spate când am citit acest articol. Foarte faine eşecuri ai avut:) Spor în continuare!

  10. Dyo March 28, 2013 at 9:00 am #

    Reblogged this on Frică şi cutremur and commented:
    O poveste(?) tare, tare de tot. Devine plictisitor, câteodată, să fii român …

  11. GRIGORE MIHAITA March 28, 2013 at 9:08 am #

    Felicitari pentru ce faci! Sunt TIGAN SI SUNT MANDRU de acest lucru. Mi-ar placea sa tinem legatura, Eu la Giurgiu am o emisiune care se ocupa de comunitatea rroma din judet la o televiziune locala, Cred ca e una dintre putinele emisiuni de gen, Chiar mi-ar placea enorm sa participi intr-o seara la una din meisiunile mele in care sa vorbim liber depsre tot si tot. Ai datele mele si ma gasesti si pe FB, Mihaita Grigore.

  12. Dyo March 28, 2013 at 9:09 am #

    Unde gasesc si eu discursul acela? Este pe undeva pe net? As vrea sa-l vad/aud, daca se poate …

  13. Maria Magdalena Ostafe March 28, 2013 at 9:13 am #

    Felicitari pentru ceea ce ati scris si ceea ce faceti!…si mamei dvs pentru hotararea de a razbate si a-si invata fiul sa nu renunte!

  14. Costin March 28, 2013 at 9:26 am #

    heh, pentru cineva care se lauda cu sesiuni pe la Institutul Aspen si nu stiu ce premii e jenant sa nu stie sa scrie corect romaneste indiferent ca isi zice tigan sau rom..pacat. (vezi marea majoritate si nostrii….asa la o prima lectura)..in rest toate cele bune cu copiii din Ferentari si alte ghetouri.

    • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:27 pm #

      Deacord…m-am grabit cu postarea. Din nefericire nici dvs nu stati mult mai bine :).

      • andreea July 10, 2013 at 8:07 pm #

        sa ne aducem aminte ca in analele istoriei sunteti cunoscuti ca tigani robi. ca nu mai sunteti robi este evident, dar totala voastra indiferenta fata de orice este bun, ma face sa vreau sa va anihilez. din pacate ati stricat si ce era bun in romani, i-ati manelizat. si atunci de ce sa vreau sa va educ???? nu desconsider pe nimeni, dar nici nu va pot educa cu forta. la 15-16 ani va maritati fetele, le violati, le scoateti la produs. copiii ii puneti sa cerseasca de cand merg in picioare. si de ce sunt eu rasista? schimbarea vine din interior. cand voi vedea tigani care se si ne respecta, care muncesc cinstit, care nu fac 10 copii pentru alocatie, care se zbat asa cum pot ei sa faca macar 8 clase, sa invete o meserie, atunci am sa-i respect si am sa-i ajut in eforturile lor. cand ii vad cum comenteaza “da’ ce fratzica, eu sunt prost sa ma duc sa ma munceasca ala?” adica noi ceilalti (indiferent de rasa, nationalitate) suntem prosti ca mergem la munca. daca am fura toti unde am ajunge? daca am fi toti pesti, curve sau dealeri de droguri? de ce n-am citit nici un articol despre “pesti” romani. nu pentru ca nu exista. pentru ca tiganii sunt mai multi, pentru ca tiganii cu asta se ocupa. de ce platesc amenda ca va spun “tigani” si nu “rromi”???? de ce trebuie sa va numiti voi “rromi”???? ca sa stie toata lumea asta ca veniti din Romania??? numai belele ati facut peste tot pe unde ati ajuns. nu va ganditi decat la inselaciuni si furtisaguri. de ce sa va tolerez? ca 1 la milion dintre voi este educat si se zbate, jos palaria. merita respect ca oricare alta fiinta de pe planeta asta. restul…. sa fie deportati, unde vreti voi: India, Pakistan, Siberia (poate mai muriti – selectie naturala). Din pacate, draga domnule, tu esti o exceptie. Faci ceea ce crezi ca este bine, te bati cu morile de vant, incerci sa-ti linistesti constiinta si bine faci. Dar ai inceput din capatul gresit. Nimeni pe lumea asta nu-ti va deschide usa si nu te va baga in seama atata vreme cat nu poti demonstra schimbarea din comunitatea tiganeasca. schimba-i pe tigani si vei schimba si imaginea lor si parerile celorlalti. dar, din pacate, vei muri un Don Quijote din Craiova. si as pune pariu ca nu vei muri batran si garbovit de ani, dupa ce vei fi impartasit copiilor si nepotilor din experienta ta, din cultura ta. Vei muri de mana celor pe care tu te zbati din rasputeri sa-i treci la un nivel “superior”. din pacate nu esti singurul care o pateste. de aia ne ferim de tigani ca dracu’ de tamaie. nu sunteti de incredere.

      • valeriucnicolae July 11, 2013 at 9:15 am #

        Sper ca tu sa fii o exceptie. Sunt atatea prejudecati stupide in ceea ce scrii incat e o pierdere de timp sa iti raspund in detaliu.

    • Emil Alexandru Moise April 1, 2013 at 7:05 pm #

      Buna aeara,

      Domnule Costin, va rog sa imi permiteti sa va spun ca sunteti rautacios! La modul cum Valeriu Nicolae si-a relatat povestea, dumneavoastra observati ca nu stie sa scrie corect? Va rog sa ma credeti, m-ati umit. Poate ca aveti un spirit de observatie deosebit, insa un lucru e clar, sunteti, dupa parerea mea, in categoria persoanelor care trec pe langa valori si nu se opresc macar sa le admire….
      Va doresc o seara placuta!
      Emil Alexandru Moise
      p.s. Vedeti, v-ati grabit si ati pierdut enorm. Daca ati mai fi asteptat putin pana sa scrieti ceea ce v-a trecut prin cap, ati fi apucat sa cititi ce a postat domnul Valeriu Nicolae si anume ca s-a grabit cu postarea si (probabil) nu a avut timp sa-si revizuiasca ceea ce a scris. Cand scrii dintr-o suflare ceea ce simti, inseamna ca astepti cu intensitate trairea cititorului, astepti sa impartasesti cu el ce gandesti, ce ai trait. E un mare respect, pe care il arati cititorului. Dovedesti ca te-ai gandit la el. Dumneavoastra v-ati gandit la gramatica, domnul Vasile Nicolae s-a gandit la noi. Va multumesc domnule Vasile Nicolae!

    • warsongu July 10, 2013 at 5:03 am #

      5 in turca, mah neavenitule. numaram in gand sa vad cat dureaza pana vine unu ca tine, incapabil sa inteleaga continutul pentru ca ramane agatat de forma. lexicul nu e de ajuns sa iti dai seama ce e ironie sau greseala si ce e deficienta?
      geme romania de carcotasi superficiali de teapa ta. hai acum considera’ma agramat ca folosesc apostrof in loc de cratima si nu imi incep propozitiile cu majuscule. si cauta de afla cum se zice la 5 in turca, sa intelegi esenta mesajului.

      felicitari, Valeriu.

  15. Diplomatu March 28, 2013 at 9:40 am #

    tigan = persoana certata cu disciplina si integrarea sociala, certata cu convietuirea civilizata, certata cu munca cinstita, certata cu notiuni de igiena personala, certata cu educatia. daca toate calitatile de sus si le-au insusit prin propriul comportament propriu si le-au transformat in delungul celor 1000 de ani de prezenta in Europa in “mostenire” transmisa din generatie in generatie nu este vina nimanui. nu este discriminare. nu are nici o legatura cu culoarea pielii sau alte trasaturi ce tin de “material genetic”. Ci pur si simplu de caracter. Sta in puterea lor sa schimbe ceva. Dar nu vor. Pana la urma de acolo vine vorba: tiganul tot tigan. si vad ca asa ramane.

    • Sorin Şarba. October 4, 2013 at 11:42 pm #

      @Diplomatu: Sa mori tu? Zici ca tiganu tot tigan? Dar romanu? Tot roman si neam de traista?

  16. Alina Simion March 28, 2013 at 10:09 am #

    M-ai fascinat. Multa inspiratie si putere, omule!

  17. kiddy March 28, 2013 at 10:17 am #

    domnule, probabil reprezinti exceptia care intareste regula. de fapt, evidente de tot felul demonstreaza ca vorbim despre o regula nenorocita care prolifereaza, infesteaza, stalceste, cangreneaza geografia locului unde catadiscseste etnia dumitale sa puieze, in legea ei.
    nu va plac! si o afirm vehement! si da, din cauza resentimentului meu adanc, iscat si alimentat zilnic de apucaturile dubioase ale conationalilor nostri brunetei, nu voi fi omul superior care iarta si uita. n-am cum sa-mi depasesc repulsia pe care o resimt de fiecare data cand va vad colcaind pe strazi in cautarea urmatoarei victime.
    sunteti defecti. si-mi este limpede ca nimeni si nimic nu va poate repara. demografic, sunteti o plaga purulenta care slabeste sistematic imunitarul natiei gazda.
    mi-as fi dorit ca romania mea bolnava sa nu mai fie cotropita si de flagelul vostru. suntem oricum ingenunchiati, in deplina legalitate, cu buna stiinta. asta ne mai lipsea, adn-ul vostru blestemat.
    tzigan este demult un epitet, un stigmat, o realitate sinistra, si, din pacate, nu exista suficient instinct supravietuitor, sanatos, un anticorp atotputernic care sa va neantizeze gena!

    (p.s. pe cei care imi vor califica interventia ca fiind una rasist radical fascista, ii invit sa se abtina in a-mi oferi gratuit sfaturi si dojeni pozitiviste. imi asum intru totul atitudinea fatis resentimentara. din pacate, am de ce! am cui! n-as mai avea…)

    • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:25 pm #

      Cred ca e bine de discutat chiar daca pornim pe pozitii fundamental diferite. Sunt multi romi romani care sunt mult mai buni ca mine. Considerand cat de amestecati genetic suntem in zona asta s-ar putea ca propiul dvs ADN sa indice ceva rude directe romi. Pentru claritate nu cred de loc ca ADN-ul are un rol important in ceea ce devenim.

      • Erasmus June 30, 2014 at 6:39 am #

        omul se referea la ADN in sens identitar si comportamental, nu biologic! hai sa nu ne ascundem dupa cuvinte, totusi! in rest, orice demers al Dvs va esua garantat daca nu acceptati hada realitate pe care o prezinta etnia din care faceti parte si care trebuie, rapid si radical, schimbata.

    • Dan March 28, 2013 at 11:14 pm #

      Sfaturi și dojeni pozitiviste? Nu, drăguță, ești prea îngăduitor cu tine însuți. Flagelul ești tu și imbecilitatea ta agresivă, iar oamenii ca tine trebuie izolați oricând și oriunde, fără discuții.

    • Ghivirdel March 29, 2013 at 9:33 am #

      Domnule! Nici nu se putea spune mai bine! Domnul Valeriu este Ok dar rasa in sine este chiar defecta!

    • warsongu July 10, 2013 at 5:07 am #

      esti un cretin. probabil un ultranationalist crestinoid protocronist convins ca descinde direct din coiul stang burebistian. pe scurt, esti un cretin.

      • Erasmus June 30, 2014 at 6:40 am #

        cu asemenea “argumente”, simpatia noastra pentru etnia tiga-rroma va creste sigur.

  18. adn March 28, 2013 at 10:36 am #

    Draga Valeriu, te pot felicita pentru sinceritate si perseverenta ta! stau de mai bine de 10ani in alta parte a lumii, unde rasismul este natural – toti se plang insa nimeni nu face nimic. am urmarit efectul de mass asupra mintilor venite din Vest care inainte aclamau anti-rasismul. veniti aici, se loveau de diferentele culturale si de educationale iar usor se integrau in “fauna”. ceea ce vreau sa-ti spun este ca…nu poti sa educi o cultura sau niste oameni care au invatat ca “se pot descurca usor si fara sa munceasca”. poate nu generatiile astea…poate trecand inca 2 generatii…inca se mai spera. a juca fotbal cu pustii din ferentari sau a-i indruma in anume sens, nu cred ca ii ajuta mult. e un inceput insa si pt perseverenta meriti toate laudele!

  19. Mela B Mela March 28, 2013 at 10:37 am #

    Felicitari!!! Un articol exceptional!

  20. Radu March 28, 2013 at 10:52 am #

    Bafta!

  21. Mr. Mihai Grigoras March 28, 2013 at 11:02 am #

    Dincolo de bune si rele, pe mine ma bucura sa vad pe cineva care se zbate sa schimbe ceva dincolo de propriul nas sau buzunar. Din pacate societatea din Romania nu e asa cum ne-am dori-o unii dintre noi, schimbarea e dificila si de multe ori rezultatele nu sunt pe masura efortului. Ar fi grozav ca initiativele disparate sa se prinda de mana si sa creasca impreuna ca o retea, rezultatele ar veni probabil mai repede.
    Succes

    • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:20 pm #

      Gandesc cam la fel – poate avalansa asta de cititori si like-uri – peste 25.000 de cititori ar putea fi cumva transformat si in ceva util. Promit sa revin.

  22. gogu March 28, 2013 at 11:13 am #

    haha, e ok sa fii tigan, dar pentru ca esti oltean nu mai ai nicio scuza :))

    • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:18 pm #

      Am crescut in Banat vreo 5 ani daca asta ajuta la ceva :).

  23. Renato Szilagyi March 28, 2013 at 11:18 am #

    Tigan, ungur, evreu, pakistanez, somalez sau roman, e in principal o chestiune de educatie si mai putin de ADN. De cei 7 ani de acasa in primul rand. Scoala, MBA-urile vin peste cei 7 si vin degeaba daca acesti 7 ani de acasa nu exista. 7 ai de acasa nu 6 cai frumosi 🙂

  24. Ela March 28, 2013 at 11:22 am #

    Deci, haideti sa fim sinceri, in tara asta sunt multi ipocriti!!!!!

    Problmea tiganilor, e problema noastra a tuturor, ca de altfel multe alte probleme care sunt, dar la care se inchid ochii.
    Ce cred eu ca este cel mai mare pacat in toata povestea asta cu tiganii, sunt copii lor care nu au nicio sansa la o viata normala!
    De ce spun asta: pentru ca tiganii adulti fac copii ca sa-i puna la cersit, sa ia ajutoare sociale de urma lor si multe alte chestii pe care noi nu le stim.

    La noi in oras este plin de astfel de copii care cercesc la toate colturile, in piete, in magazine, in biserica, peste tot. Mi se rupe sufletul cand ii vad, muradri, desnutriti, imbracati ca vai de ei…..oare acei parinti care-i trimit la cersit, cand ei la randul lor au fost exact la fel, nu exista in nici unul puterea de a spune STOP! Vreau ca acesti copii sa aiba o soarta mai buna decat am avut eu!

    Atata timp cat acesti copii sunt crescuti pe groapa de gunoi,nu au acces la educatie, sunt tratati fara respect,NU AU NICIO SANSA LA O VIATA NORMALA!

    Atata timp cat statul le bani moca, adica ei toti au drepturi, dar ati auzit pe careva sa pronunte cuvantul OBLIGATII!!??? Suntem toti in aceeasi oala, adica mie statul imi da , doara daca eu dau, de ce nu se aplica pentru toata lumea la fel?

    A fost scandalul de la Alba Iulia, cu sterilizarea femeilor rome. Deci eu in categoria asta le-as baga pe multe, cate familii nu sunt in satele romanesti care sunt vai de capul lor, nu au nicio sursa de venit si traiesc de pe o zi la alta, vreti sa spuneti ca aia au dreptul sa-si bata joc de atatea suflete!
    Ce sansa la viata au? Aici e problema, ca noi nu ne gandim la acesti copii,la viitorul lor. Nu e nevoie sa fii tigan ca sa-ti pui problema zilei de maine, dar lor din start li se ia orice sansa, pentru viata pe care o duc si lipsa educatiei.
    Este un sat langa Cluj ( doar un exemplu, ca sunt multe) unde au venit in urma cu vreo 10 ani cateva familii de tigani, astazi sunt ca si numar mai multi decat ceilalti cetateni(nu zic romani ca sunt amestecati), fiecare familie are de la 5 copii in sus,niciunul din parinti nu lucreaza.Ia ghiciti ce fac pentru a supravietui!

    Si pentru rezolvarea acestor MARI PROBLEME IN RANDUL TIGANILOR, ar trebui sa se implice cei in cauza, atata timp cat ei se vor limita sa traiasca ca salbaticii, nu au nicio sansa. Mizeria care ii inconjoara(si totodata si pe noi), faptul ca nu pun osul la munca, ca doar nu-s prosti sa munceasca din moment ce ei nu ai nicio obligatie, nu vor iesi niciodata la lumina.

    Parerea mea este ca nu se vrea si punct.
    Damian Draghici este tigan, JOS PALARIA in fata acestui om, este un exemplu pentru noi toti, a depasit orice limita pentru ca a vrut!

  25. CristiC March 28, 2013 at 11:27 am #

    Scrii bine ! dedicarea este femomenala ! Succes !

    Am copilarit in Craiovitza intre tigani, si ne-am jucat ani de zile fara probleme.

    Eu consider tigani nenorociti .. aia gen Serdaru si ceilalti care fura, jecmanesc, tilharesc,

    fac trafic de pesoane .. etc chiar si pe cei din propria etnie. Pe astia nu-i superta nimeni.

    Si cind ma gindesc la ei, imi apare Antonescu in minte ..

    Ar fi interesant sa poti creea o “miscare” care sa se implice in diferite activitati !

    La Craiova, ar fi si aici necesar ! 🙂 si probabil s-ar aduna citeva zeci care sa puna umarul.

    • valeriucnicolae March 28, 2013 at 2:34 pm #

      Si eu tot din Craiova…si sunt partial deacord cu tine.

      • r March 28, 2013 at 6:39 pm #

        *de acord*

  26. raluca March 28, 2013 at 12:18 pm #

    felicitari!eu sunt de acord cu Eu…..ai evitat sa-i raspunzi…..cred ca orice schimbare intr-o societate porneste prin dezbatere…..si eu as vrea sa te intreb de ce rrom si nu tigan? intr-adevar totul porneste de la educatie…sau de la lipsa ei….nu crezi ca la tigani exista o anumita “rezistenta” in ceea ce priveste educatia? tin la asa-numitele “traditii” care de fapt nu reprezinta decat niste stereotipuri ce le aduc deservicii.plus, ai spus foarte bine: tu trebuie sa reprezinti normalitatea….si pentru romani si pentru tigani.

  27. raluca March 28, 2013 at 12:22 pm #

    PS au vorbit- subiect multiplu in prima fraza….

  28. Paul March 28, 2013 at 1:09 pm #

    M-am enervat la un moment dat și nu am stat să citesc toate comentariile. Pentru cei ce suferă de românism vă fac o schemă simplă ca să vă dați seama pe unde vă/ne incadrați/încadrăm: Romii > Țiganii României și Românii > Țiganii Europei.

    Să o luăm sistematic. Homosapiens face orice, oriunde și oricând să supraviețuiască. Homosapiens trebuie să mănânce să bea apă etc. (sper că ați prins firul logic că altfel nu are rost să citiți mai deprate).

    Țiganii nu-s cu nimic diferiți de Români , Unguri , Africani șamd pentru că toți sângerăm roșu. Țiganii sunt o minoritate în România. Când faci parte din minoritate ești discriminat și acele lucruri esențiale de care vorbeam mai sus devin mult mai dificile pentru tine, așa că trebuie să te adaptezi ca să supraviețuiești.

    Ce vreau să vă spun defapt este că din cauza noastră, a Românilor sunt Țiganii cum sunt. Noi i-am adus in punctul ăsta prin discriminare, rasism și câte și mai câte.
    Nici un om nu se naște rău sau Țigan sau cum vreți voi. Mediile in care se dezvoltă acești noi născuți îi deformează și ajung să facă cine știe ce.

    E totuși prea târziu si prea degeaba să vorbim de ce a fost și de ce este. Trebuie sa ne axăm pe prezent cu aspirații mărețe in viitor. Trebuie să investim in tineretul nostru căci ei sunt viitorul și doar ei pot salva țara din care facem parte. Vă plângeți că nu avem clasă politică, investiți in copii și peste 10 -20 -30 de ani o să avem. Vă plângeți că nu avem specialiști în varii domenii, investiți in copii si peste 10-20-30 de ani o să avem, etc.

    REVOLUȚIA TREBUIE SĂ INCEAPĂ ÎN GÂNDIRE CĂ SĂ POATĂ INCEPE ÎN STRADĂ. EDUCAȚI-VĂ ȘI EDUCAȚI MAI DEPARTE.

    Nu vă mai uitați la toate emisiunile de la televizor și mai important nu credeți tot ce apare la televizor.
    Nu vă mai pierdeți timpul aiurea și puneți mâna să citiți cârți, nu de altceva dar vâ deschide mintea.
    Nu vă mai lăsați influențați și luptați pentru ce credeți că merită.
    Lista poate continua dar trebuie adaptată la individ, așa că o completați singuri.

    Bravo stimabile pentru ce faci și pentru ce veri să faci.
    Ești un model (și dacă nu ești ar trebuii).

  29. gioni March 28, 2013 at 1:47 pm #

    La câtă implicare arăți, îmi este evident că trebuie să ți se treacă cu vederea greșelile gramaticale și cele de ortografie. Respect și succes!

  30. Bogdan March 28, 2013 at 1:50 pm #

    Cred că stereotipiile privitoare la ţigani şi felul în care societatea se raportează la ei se vor schimba la 20 de ani după ce toţi tiganii vor fi devenit cetăţeni perfecţi. Din păcate. Dar este bine ce faceţi. Implicarea dumneavoastră nu este inutilă, sunt convins. Orice primăvară începe cu o floare.

  31. chgabriela March 28, 2013 at 2:00 pm #

    Bravo!

  32. Ruxandra Biro March 28, 2013 at 2:07 pm #

    Eu nu mai sunt rasista. Dar recunosc ca am fost. Si nu pentru ca m-ar fi invatat parintii.
    Prima mea experienta rasista, mai in gluma, mai in serios, a fost prin clasa a II-a, daca tin bine minte. Atunci am vazut serialul american “Radacini” despre sclavie in Statele Unite. Filmul incepea cum personajul principal, un negru, era luat prizonier de albi si facut sclav. Si ce-am inteles eu din asta? Ca cei cu pielea mai inchisa la culoare trebuie sa fie sclavii albilor. Asa ca, a doua zi m-am dus la scoala si, impreuna cu doi baieti (albi) din clasa ne-am inarmat cu maturi si cu cosul de gunoi si am tabarat pe cei trei colegi tigani (doua fete si un baiat) ca sa-i facem sclavii nostri. Bineinteles ca am luat o bataie zdravana, ca ei erau obisnuiti de acasa sa o mai incaseze din cand in cand si parca nici nu simteau cand dadeam in ei. Noroc ca ne-a salvat invatatoarea de sub catedra, unde ne refugiasem. Invatatoarea a fost corecta si nu i-a pedepsit pe colegii tigani pentru ca noi sarisem la ei primii. Nici pe noi nu ne-a certat, totusi.
    Pana la urma, prin clasa a sasea am ajuns colega de banca cu una dintre cele doua tiganci si pana la urma ne-am imprietenit. Aceasta experienta (si altele) m-au invatat ca ceea ce conteaza e individul si educatia din familie, nu etnia din care face parte.
    Pe de alta parte, ii inteleg si pe cei care nu ii iubesc prea tare pe tigani. Ca jurnalist, am intalnit multe familii de tigani care nu vroiau sa munceasca nimic dar strigau ca au multi copii si vor sa fie ajutati. Eu, daca nu mi-am permis, n-am facut mai mult de-un copil.
    Cand eram in facultate si mergeam cu tramvaiul spre casa, m-au inconjurat o data un grup de vreo patru-cinci baieti tigani si au inceput sa ma inghesuie si sa-mi atinga parul (nu m-au tras de par dar oricum nu m-am simtit bine sa puna mana asa, de parca eram un pisoi de pe strada pe care-l mangaie cine vrea) si sa faca comentarii de genul: “uita-te la ea, e alba ca branza”. Pana la urma a trebuit sa cobor ca sa scap de ei. Sa recunosc ca, spre rusinea “albilor” din tramvai, nici macar unul n-a intervenit in apararea mea.
    Alta data un grup de fete tiganci m-au inconjurat pe strada si au vrut sa-mi ia funda din par (era o funda mai deosebita, facuta de matusa mea pentru Fondul plastic de pe vremea aceea). Am scapat doar luind pozitia de aparare de la shotokan pe care tocmai o invatasem de la o colega. N-am zis nimic. Doar am luat pozitia si m-am uitat sfidator la ele, sperand ca n-o sa ghiceasca ca asta-i tot ce stiu. Si, din fericire, au vorbit ceva in tiganeste si m-au lasat in pace.
    Ideea e ca si tiganii sunt “rasisti” in felul lor. Adica si baietii din tramvai si fetele de pe strada care vroiau sa-mi ia funda nu ar fi facut-o daca eram “de-a lor”.
    Si ma i stiu si-un caz cu o fata de tigan bogat din Cluj care a trebuit sa plece de acasa si sa stea la camin ca sa poata merge la liceu. Ca parintii ei n-o lasau, ca strica traditia daca maerge la scoala si nu se marita, desi fata avea doar 14 ani.
    Asa ca, problema e si atitudinea romanilor care generalizeaza dar si a tiganilor care nu vor uneori sa se adapteze societatii.

  33. Mihaela Cârlan March 28, 2013 at 2:15 pm #

    Dragă Valeriu, cu un ochi am râs de m-am tăvălit pe jos, cu celălalt însă, nu prea. ca un omagiu adus talentului tău de povestitor și de campion la eșecuri, din care mulți ar vrea câteva, sunt convinsă, am făcut o trimitere spre acest articol de pe site-ul meu, la rubrica “Bits of quality press”. Toate cele bune, cu admirație, Mihaela Cârlan

    http://www.catchy.ro/si-eu-ce-crezi-ca-sunt-suedez-deghizat/37291

  34. Ovidiu M March 28, 2013 at 2:28 pm #

    De ce rom si nu tigan? Banuiesc ca se doreste dezasocierea de sensul peiorativ pe care il implica de multe ori felul in care este folosit termenul. Dar, mie personal, chestia asta mi se pare un fel de a umbla “cu cioara vopsita” :-). Adica… nu stiu daca ar trebui sa ne concentram atat de mult pe termenii pe care ii folosim, cat pe felul in care ne educam pe noi, cei care il folosim, si pe cei la care ne referim.

    Mi se pare cam la fel cum e cu africanii si afro-americanii, pentru care a folosi – ca alb – termenul nigga’ este o mare discrimnare si o reala jignire pentru cetateanul respectiv, dar acelasi termen nu reprezinta o problema daca este folosit de un cetatean cu aceeasi culoare a pielii. As vrea sa pot sa folosesc termenul tigan fara sa se gandeasca cineva la faptul ca a avut candva si sens peiorativ. Asa cum eu si fratele meu ii spunem my nigga’ prietenului sau cel mai bun, care se intampla sa fie nigerian. Si nu-si pune nimeni problema ca ar putea sa insemne altceva decat afectiune.

    • Peleg Mihaela March 29, 2013 at 7:31 am #

      Corect. De unde si pana unde rom? Tiganul e simpatic. Rom denota recunoasterea unei inferioritati. Si mie personal nu imi plac oamenii care nu-si pot depasi complexele.

  35. simsim March 28, 2013 at 2:42 pm #

    pe mine la romani ma deranjeaza tare mult ipocrizia, pe de o parte e un nou trend ăsta cu să ajutăm tiganii sa se integreze, sa nu-i discriminam..si nu ma refer doar la cei din ghetou…iti dau un exemplu: cel mai bun prieten al meu, fratele pe care nu l-am avut niciodata e tigan. tigan cu 2 facultati, mai destept cu mult decat mine si altii. si toti din familie au acceptat prietenia noastra la nivel superficial, hai sa-i dam un ban ca sa ne facem pomana cu el, bla bla..dar abia dupa multi ani am aflat ca toti stateau ca pe ace ca nu cumva eu sa ma cuplez cu el. nu s-a pus problema de asa ceva ca noi chiar ne intelegem ca fratii si avem fiecare relatia lui stabila..dar m-a deranjat la culme sa aflu ca propria mea familie care m-a educat in spiritul crestin pe care il invoca..mi-a dovedit ca totul era doar de fatada. eu una nu pot sa fac diferente de genul asta. daca e un om bun si am ce discuta cu el sau pot sa-l ajut nu ma intereseaza chestiile de suprafata..daca e dobitoc si meltean poate sa fie de orice rasa…eu ma enervez pe el ca e dobitoc nu ca e tigan. sincere felicitari pentru tot ceea ce faci si multa putere pe viitor;)

  36. ioana March 28, 2013 at 3:13 pm #

    Felicitari pentru ca ai avut puterea sa depasesti o situatie care te condamna de la inceputul vietii la saracie si discriminare. Felicitari pentru ca ai ales sa ii ajuti pe altii . Sper sa reusesti sa convingi cit mai multi oameni din etnia ta sa isi schimbe mentalitatea, sa accepte modul de viata adecvat secolului in care traim.

  37. de-a dura lex March 28, 2013 at 9:54 pm #

    am o maaare rugăminte:
    îmi traduci în romani acest text?
    «Nu puteți voi urî, cât putem noi iubi!»

    • Erasmus June 30, 2014 at 8:12 am #

      nu puteti voi uri naravurile noastre cat le putem noi amplifica si perpetua?

  38. Alecs March 29, 2013 at 12:50 pm #

    Mi-ai trezit amintiri placute din copilaria petrecuta in Rahova, langa scoala 141. Noi stateam in zona ‘buna’, de ghetouri ne desparteau scoala si biserica. In curtea bisericii era un dud foarte bogat, motiv de batai pe dude intre ‘noi’ si ‘ghetoisti’ (precizez ca si tiganii nostri le ziceau tot ‘ghetoisti’..oarecum cu mandrie).
    Verile jucam fotbal in fiecare zi minim 3-4 ore in curtea scolii. Se faceau foarte multe echipe si din ghetouri si din zona ‘buna’, se juca la 2 goluri sau 10 minute. Toti beam apa din aceleasi sticle puse la bara portii, se legau prietenii stranse intre cei ce stateau pe bara, se faceau glume, se striga mult, se dadeau sfaturi, se comentau faze, se radea mult, se traiau copilarii frumoase de tigani si romani. Tiganii (si ai nostri si din ghetouri) imi aduc aminte ca erau cei mai talentati la driblinguri si fente…ca brazilienii.
    Prietenul meu tigan de la bloc, Craus, (chiar nu mai stiu cum s-a pricopsit cu porecla asta) era in special foarte talentat ca atacant si suta foarte bine. Eu l-as fi vazut un mare atacant la Valencia sau Madrid. A murit pe la vreo 20 de ani, intr-un accident stupid, la munca in Spania. Mi-a placut mult ca atunci cand i-au adus trupul in tara, in prima noapte, s-au strans in fata blocului toti prietenii din copilarie, ghetoisti sau din zona buna, tigani sau romani. S-a plans, s-a jelit tiganeste, s-a tacut, s-a baut, s-a cantat, s-au facut promisiuni ca ne vom strange iar la fotbal ca pe vremuri, nu numai la inmormantari.

    Valeriu, te rog mult sa mai scrii…avem nevoie de asta. Taves bahtalo 🙂

  39. Adi March 29, 2013 at 1:56 pm #

    Ti-am dat un control de 🙂

  40. mihaela March 30, 2013 at 1:34 pm #

    eu cred ca intreaga etnie are nevoie de un model in viata (ca cel de fata) care a reusit si pe care sa-l urmeze, iar de-a lungul timpului lucrurile se vor schimba

  41. iogabriel March 30, 2013 at 5:59 pm #

    Mult succes. Romanii nu sunt rasisti, dovada aici avem multe comunitati etnice. Educatia e mai importanta decat etnia, pozitia sociala, averea, titluri si diplome.

  42. Sorin B March 30, 2013 at 10:50 pm #

    Am citit cu simpatie si interes atat articolul cat si multe dintre comentarii (cu simpatie adica). Observ ca majoritatea comentariilor este totusi despre etnie, si prea putin despre calitatea articolului. Regret asta, este o dovada in plus ca nu putem sa luam in considerare persoana fara sa o asociem cu diferite prejudecati ale noastre. Spun ale noastre pentru ca si eu am tendinte rasiste, dar sunt datorate lipsei mele de educatie in domeniu, mi le recunosc si caut sa mi le controlez.
    Imi place ca Valeriu Nicolae trateaza atitudinea asta fara frustrari. Poate pentru ca s-a obisnuit sau poate ca este self-confident (scuze pentru barbarism, n-am gasit alta rima). Cu siguranta este mai tolerant decat multi dintre cei care au comentat mai sus, chiar daca si ei au gandit macar o secunda: simpatic, pentru un tigan…
    Cateva lucruri bune totusi s-au intamplat:
    – am simtit nevoia sa ne exprimam, deci o minima implicare s-a produs deja.
    – ne-am adus cu siguranta aminte despre prietenii tigani, fie ei din copilarie, sau de mai tarziu.
    – l-am felicitat pentru ceea ce face (o fac si eu acum) desi nu i-am promis in vreun fel sprijinul. Cred oricum ca ar fi mai bine sa il sprijinim decat sa promitem asta.
    – l-am citat, share-uit, popularizat pe canalele personale ceea ce un alt lucru bun.
    Cu siguranta si alte lucruri bune se vor fi intamplat, despre care nu am cunostiinta sau care nu imi vin acum in minte.
    Una peste alta, cred ca e de bine. Tiganii sunt cu noi, fie ca ne place sau nu. Termenul nu e peiorativ, dar si mie imi displace formula politic corecta de rrom, la fel ca si aia de afro-american. Pai pe la noi negrii cei mai multi sunt din Africa. Cum sa le zicem? Afro-africani? Am eu asa o convingere ca cei care spun cu prefacatorie afro-american de fapt gandesc “nigga”.
    Asa ca sa ne impartasim in continuare parerile, oricare ar fi ele, dar sa luam in calcul si punctul “lor” de vedere, atat de savuros exprimat de cineva ca Valeriu Nicole.
    La revedre pe aici, va doresc!

  43. SorinCalugaru March 31, 2013 at 5:33 am #

    Felicitari pentru articol. As vrea sa pun un singur bemol legat de generalizari. Si asta facind analogie cu un interviu rasunator la tv in US al unui intelectual homo. Acesta facea referire la Ceaikovski. In context, revarsa talentul si geniul compozitorului spre toata fauna homo a omenirii. Adica Ceaikovski homo, eu homo resulta ca eu si toti homo sint Ceaikovski. SI-si dedea parul pe spate inchizind ochii uitindu-se spre cer. Sigur ca eu hetero, Enstein hetero resulta eu si toata omenirea homo e Einstein e de comentat.
    Demonstratie de mai sus foarte simpla. Din pacate nu putem extrapola si asocia valoarea unuia sa mai multor indivizi numarabili cu toata masa.
    Nu putem spune ca Finlada nu are hoti, dar asta nu inseamna ca luind in considerare numai penitenciarele finlandeze putem spune usor ca Finlanda e o tara de hoti si borfasi,
    Daca Valeriu are valoare explicita care nu atinge domeniul penal, nu inseamna nici ca toti tiganiii sint valeriu, si nici ca tiganimea n-are nici o valoare alta decit inscrisa in domeniul penal.
    In rest, mult success in a inspira tigani si romani cit mai multi.
    Bafta

  44. Iulia March 31, 2013 at 12:29 pm #

    Tiganii fac multi copii deoarece traiesc de pe urma muncii lor. Daca ar exista programe care sa retraga dreptul de a fii parinte acelor familii care folosesc copiii pentru a cersi si a fura, atunci am incepe cu o generatie noua si sanatoasa. Dar aceste programe sa fie sustinute financiar de catre stat, iar copii sa fie integrati in familii bune, care sa le ofere copiilor o viata demna. Cunosc familii care au adoptat copii rromi, iar acesti copii sunt bine crescuti sunt educati si nu in ultimul rand iubiti. Fondurile europene ar trebui in primul rand folosite pentru educatie, pentru a forma o societate sanatoasa din punct de vedere moral si intelectual.
    Cu ura si dispret nu se poate construi, ci se poate distruge, si nu orice ci un suflet.

  45. arakelian April 1, 2013 at 7:05 am #

    hai sa comentez si eu. Problema in Romania nu sunt tiganii. E lipsa de educatie din toate nivelurile. Si o sa detaliez, asa cum am reusit eu sa identific pe elemente, care fiecare au nevoie de o solutie aparte:
    1. copiii f. saraci si fara educatie. Nu conteaza etnia
    2. familiile f. sarace, ce fac copii din lipsa de educatie, pt alocatie, sau ca nu stiu de contraceptie
    3. lipsa de joburi,lipsa de perspectiva, alaturi dar si lipsa de justitie care sa reduca infractionalitatea si sa dirijeze omul spre un ban chiar daca putin,dar muncit cinstit
    4. lipsa de respect, intoleranta, ipocrizie

    etc.

    Mai sunt si altele, dar cred ca astea sunt cateva de baza. Privind la rece, cele 4 puncte le regasim in toate zonele ale tarii, tigani, basarabeni, romani, unguri etc. ( cred ca 4 e mai putin prezenta la crestinii practicanti, si mult mai corectata la adventisti, penticostali, etc. unde ideea de frate trece peste culoare)

    Mai vad inca o atitudine: tiganii sa se integreze, tiganii sa faca. Hai ipocrizia!! aici nu e vorba de tiganii sa faca, integrarea si coexistarea trebuie sa vina din ambele parti! daca un copil nu stie, il ajutam, pana la urma copiii fac ce vad la ceilalti… la fel si la tigani…

    Solutii?. Una singura. Educarea copiiilor f. saraci. Cred ca solutia este de a oferi scolarizare copiilor din familiile fara niciun venit, care au peste 4 copii de peste 10 ani, sau care nu au nicio proprietate.
    Idei propriuzise ce imi vin in minte: Pe langa ce e acum in Romania, fundatii care sa dea copiilor un ghiozdan complet echipat pe 15 iunie, cand termina clasa, ghiozdan ce ii va da incredere ca la toamna va avea caiete, carti, un trening, cizme. De ce nu, o masa calda, copiilor ce vin la scoala. Consiliere!!!! cadre didactice sa vina VOLUNTAR si sa discute cu profesorii care predau in scolile sarace, si evident cu elevii, sa ii incurajeze sa invete sa ii evalueze si sa ii sustina, sa ii dirijeze spre scoli de asistenti medical, de invatatori, de meserii ( tamplari, electricieni), facultati etc. Daca 5-10% din copiii target reusesc sa termine scoala si sa aiba o meserie, atunci o consider o reusita.

    Nu ti-am mai citit alte articole pe blog, sa vad daca ai mai abordat idei asemanatoare.

    Semnat: o blonda cu multe rateuri in viata. Ma duc sa iti comentez si articolul cu bruxellul 😀

    • valeriucnicolae April 1, 2013 at 4:30 pm #

      In mare parte gandim la fel. Multumesc ca ati citit ceea ce am scris.

      • arakelian April 2, 2013 at 7:07 am #

        te citii cu placere. Ai ce spune, si spui frumos. Si ai dreptate.

  46. catalin April 2, 2013 at 1:45 pm #

    Si mie imi place acest articol. E bine ca inca sunt oameni care cred in ceva, vor sa faca ceva si nu se gandesc numai la ei.

  47. adrian dragomirescu April 2, 2013 at 3:17 pm #

    frumos,adica ce este frumos este frumos,asta e adevarul,dar,din nefericire exista si un dar,dar suntem vecini.Pacat,in rest toate bune si frumoase.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Revista presei 28 martie | Coanda Eugen Blog - March 28, 2013

    […] să pierzi un pariu în Siberia Ţuca Zbârcea & Asociaţii Cineva să-l trezească pe Oprescu Un țigan – Valeriu Nicolae! […]

  2. Și eu ce crezi că sunt, suedez deghizat ? | Catchy - March 28, 2013

    […] și nu numai aici, acasă, nu-i mare scofală, dar pe internet  – nu, nu pe youtube, ci pe un blog unde chiar e citit și comentat, asta chiar pot zice că a fost o surpriză. Și atât de savuros […]

  3. Despre tiganul din mine, etica si esecuri | CriticAtac - March 29, 2013

    […] Întregul articol, aici. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: